De Voorstelling
Arnold Veeman, componist en chansonnier, bespeelt al jaren vele genres binnen de muziekwereld. Van Jacques Brel tot Louis Armstrong, van Doe Maar naar Debussy; hij laat zich door de grote meesters inspireren. Zijn donkere, poëtische muziek kruipt onder je huid en blijft je bij – om nooit meer te vergeten. Opzwepend maar nooit overheersend, donker maar nooit zwaar; een stukje rust tussen dag en nacht.
Voor de documentaire ‘Mijn Broer Arnold’ ging ik op zoek naar mijn verre familie in Suriname. Eenmaal daar ontdekte ik dat ‘roots’ heel wat verder strekken dan de plek waar je geboren en getogen bent.
Je afkomst is nooit een handicap, maar maakt je uniek en rijk
Met ‘Klaai’ wil ik daarom verschillende geboortegronden bij elkaar brengen en laten zien hoeveel moois dat op kan leveren.
Winters Nederland en de zonnige jungle in één . . . dàt is hoe ik ben. Wie ik ben..?”
Geboren in Groningen, met wortels in Suriname; in zijn nieuwe muziekshow gaat Arnold op zoek naar de betekenis van afkomst. Hij combineert de swingende jazz-invloeden uit Suriname met zijn eigen intrigerende muziekstijl. Dit resulteert in een ontroerende muzikale voorstelling waarin Veeman antwoord probeert te vinden op universele vragen over de invloed van omgeving, onze afkomst en de controle die we over ons eigen leven hebben.
Begeleid door Remko Wind (piano), Libbe Oosterman (trompet), en Joost van der Beek (gitaar), Ruud Vleij (bas) en Elmer Bergstra (drums) brengt Veeman zijn Surinaamse wortels in contact met die in het Groninger land.
De CD ‘Klaai’
“Waar kom je vandaan? Uit welke klei ben je gebakken? Voor componist Arnold Veeman was dit een zoektocht van formaat: liggen zijn roots in Suriname of toch in de Grunneger klaai? Een reis naar zijn verre familie maakte veel los, ook muzikaal. ”
“Op zijn nieuwe album “Klaai” staan liedjes die hij schreef tijdens en na de periode dat hij voor het eerst in Suriname was. Arnold heeft de liedjes op zijn kenmerkende manier georkestreerd. Hij nam de CD op in zijn eigen studio.”
Op de trompet na heb ik alle instrumenten heb ik zelf ingespeeld. Ik was namelijk op zoek naar het typische geluid uit de jaren 20, een stijl die door de tijd dusdanig is veranderd dat dat moeilijk te vinden is onder instrumentalisten. Dus heb ik het zelf gedaan. De viool speel ik in staand op mijn been, daardoor kan ik een mooi vibrato maken, een vibrato welke erg wijd is en op een typische manier werd gefraseerd. Dat komt heel nauw namelijk, al hoort bijna niemand dat. Leuk om hier op mijn eigen manier achter te komen en op die manier met deze klankkleur te spelen.
‘Klaai’ is, via de webshop, fysiek leverbaar. Het album is uiteraard ook digitaal te bestellen via iTunes maar tevens te beluisteren op Spotify, Deezer en alle andere bekende kanalen.
Recensie over Klaai:
[ezcol_1third]Heaven Magazine
[/ezcol_1third]
[ezcol_1third]DvhN
[/ezcol_1third]